I Dikken – lille kinosal onsdag 15. mars kl. 1900.

Hvorfor har motstanden mot vindkraft eksplodert i Norge? Utbygging av nye vindkraftanlegg hadde politisk støtte og skapte lite konflikt, men nå er det bråk over hele landet. Debatten om vindkraften har blitt hardere, nyhetsbildet har vært preget av brennende anleggsmaskiner, stadig nye rettssaker, anklager om korrupsjon, kommunevåpen som er sprayet med hakekors, og utenlandske selskap har møtt påstander om at de prøver å fullføre det tyskerne ikke klarte på 1940-tallet.

Anders Totland har reist land og strand rundt for å forstå hva i alle dagar det er som skjer. Han tar oss blant annet med til Trøndelag og den store, nasjonale mobiliseringen på Frøya, til starten på organisasjonen Motvind, til Sognefjorden der lokalpolitikerne kjemper iherdig mot utbyggingskåte selskap, og til Andøya der vindkraftmotstanderne har seiret.

Totland viser hvordan storpolitikken utspiller seg dag for dag, med stadig flere kritiske blikk på vindkraftutbyggingen. Men aller mest opptatt er han av menneskene. Hva er det som gjør at de reiser seg til kamp? Hva er det som trigger og driver og får ilden til å spre seg fra sjel til sjel, og folk til å holde ut – år etter år?

Arrangementet er en del av prosjektet “Direkte fra Agderbibliotekene» og blir strømmet til bibliotekene i Risør, Tvedestrand, Grimstad og Lillesand.

Gratis inngang.

Arrangementet er støttet av Nasjonalbiblioteket og Agder fylkeskommune

Translate »
Click to listen highlighted text!